
Kategorie
Producent
Cena
-
od
do
Nowość

PŁYNY EKSPLOATACYJNE

19,79 zł
Cena regularna:
21,99 zł

12,59 zł
Cena regularna:
13,99 zł
Płyn chłodzący
Płyn pracujący w układzie chłodzenia to drugi najważniejszy płyn ustrojowy samochodu zaraz za olejem silnikowym. Odpowiada za chłodzenie silnika, a dokładniej mówiąc za utrzymywanie prawidłowej temperatury pracy. Odbiera nadmiar ciepła z silnika i oddaje je w chłodnicy przez cały czas krążąc w układzie.
Płyny chłodzące mogą różnić się składem chemicznym. Jeśli nie wiemy który rodzaj został zastosowany w naszym aucie z pomocą przyjdzie jego kolor. Wymiana płynu chłodzącego określona jest przez producenta. Jeśli nie jesteśmy w stanie dotrzeć do takich informacji najlepiej zmieniać go nie rzadziej, niż co pięć lat lub 120 tys. km.
Kontrola stanu płynu chłodzącego odbywa się za pomocą zbiorniczka wyrównawczego. Na nim oznaczone są dwa stany: minimum i maksimum. Ewentualne dolewki powinny odbywać się na zimnym silniku, a płyn wlewa się do zbiorniczka. W starszych modelach samochodów nie było zbiorniczków wyrównawczych. W takich przypadkach poziom sprawdzało się odkręcając korek od chłodnicy i do niej dolewało płynu w razie potrzeby.
Płyn hamulcowy
Kondycja płynu hamulcowego jest niezmiernie ważna dla naszego bezpieczeństwa. To od niego zależy, czy samochód będzie się w stanie zatrzymać z taką skutecznością, jaką przewidział producent. Są trzy podstawowe płyny oznaczone DOT3, DOT4 i DOT5. O tym, który z nich jest zastosowany w naszym samochodzie dowiemy się z napisu na nakrętce zbiorniczka wyrównawczego.
Największym wrogiem płynu hamulcowego jest wilgoć. Już 1% wody w układzie wyraźnie obniża skuteczność hamowania. Objawia się to dłuższym skokiem pedału hamulca i „miększym” hamowaniem. Jeśli więc zaobserwujemy niepokojąco głęboko wpadający pedał hamulca, powinniśmy poważnie rozważyć wymianę płynu. Producenci samochodów zalecają jego wymianę co ok. dwa lata.
Kontroli płynu hamulcowego dokonujemy za pośrednictwem zbiorniczka wyrównawczego. Na nim naniesione są stany minimum i maksimum i za jego pośrednictwem dokonujemy ewentualnego uzupełnienia stanu. Pamiętajmy, że ubytek niemal na pewno oznacza nieszczelność układu, co powinno skłonić nas do wizyty w serwisie. Jednak w tym przypadku niepokojące będzie zejście poniżej poziomu minimum. Ilość płynu w zbiorniczku może się bowiem okresowo zmieniać w niewielkim zakresie. Pamiętajmy, układ hamulcowy jest zbyt istotny dla bezpieczeństwa, aby ignorować symptomy jego uszkodzenia.
Płyn układu wspomagania
Już niemal wszyscy producenci przerzucili się na elektryczne wspomaganie kierownicy. Na rynku pozostało niewiele nowych samochodów, w których znajdziemy jeszcze układy hydrauliczne. Ale na rynku używanych jeszcze przez wiele lat klasyczne wspomaganie kierownicy będzie dominować.
Płyn w układzie wspomagania pracuje pod ciśnieniem, do tego w wyniku nieszczelności i warunków eksploatacyjnych dochodzi do jego zanieczyszczenia. Z czasem może zwiększyć się jego tendencja do pienienia się. To z kolei może doprowadzić do awarii pompy wspomagania, co zazwyczaj poprzedzane jest jej głośną pracą. Z tego względu warto przestrzegać zaleceń producenta i regularnie dokonywać jego wymiany. Zazwyczaj rekomendowany okres eksploatacji płynu wynosi dwa lata lub 60 tys. km.